Das Treffen der Generationen

    Die Toyota Supra Community für alle Supra Generationen

    Toyota Supra A90

    Besitzer der fünften Generation des Toyota Supra sind begeistert, denn was Leistung und Fahrdynamik hat der neue Supra A90 alle Erwartungen übertroffen.

    Toyota Supra MKIV

    Bekannt aus dem Fast & Furious Film, kam im Juli 1993 die vierte und bisher letzte Generation des Toyota Supra auf den Markt. International wird dieser Typ "Supra MKIV" genannt.

    Toyota Supra MKIII

    Anfang 1986 wurde die dritte Generation des Supra vorgestellt. Sie ist zugleich die erste, die nicht mehr mit dem Namenszusatz Celica vermarktet wurde.

    Celica Supra (MK2)

    Die zweite Generation wurde im Herbst 1981 präsentiert und hatte mit dem neuen (170 PS) starken 6-Zylinder-Motoren einen komplett eigenständigen Antrieb.

    2000GT & Supra MK1

    Der von Frühjahr 1978 bis Sommer 1981 gebaute erste Supra wurde noch als Spitzenversion der Celica zuerst in Japan und später in den USA angeboten.

    Toyota Classics

    Fotos, Videos, Infos und mehr zum Toyota 2000GT & Celica XX Supra

    Toyota 2000GT & Celica Supra

    Der von Frühjahr 1978 bis Sommer 1981 gebaute erste Supra wurde noch als Spitzenversion der Celica zuerst in Japan und später in den USA angeboten.

    MK 2

    Fotos, Videos, Infos und mehr zum Toyota Supra MK2

    Celica Supra MKII (MA 60/61)

    Die zweite Generation wurde im Herbst 1981 präsentiert und hatte mit dem neuen (170 PS) starken 6-Zylinder-Motoren einen komplett eigenständigen Antrieb.

    MK 3

    Fotos, Videos, Infos und mehr zum Toyota 2000GT & Celica XX Supra

    Toyota Supra MKIII (MA70/MA71)

    Die zweite Generation wurde im Herbst 1981 präsentiert und hatte mit dem neuen (170 PS) starken 6-Zylinder-Motoren einen komplett eigenständigen Antrieb.

    MK 4

    Fotos, Videos, Infos und mehr zum Toyota Supra MKIV

    Toyota Supra MKIV (A80)

    Bekannt aus dem Fast & Furious Film, kam im Juli 1993 die vierte und bisher letzte Generation des Toyota Supra auf den Markt. International wird dieser Typ "Supra MKIV" genannt.

    MK 5

    Fotos, Videos, Infos und mehr zum neuen Toyota Supra A90

    Toyota Supra MKV (A90)

    Besitzer der fünften Generation des Toyota Supra sind begeistert, denn was Leistung und Fahrdynamik hat der neue Supra A90 alle Erwartungen übertroffen.
    Modelle: ClassicsMK2MK3MK4MK5
    Repair Manual

    Oil pump installation - Lubrication - Toyota Supra A80

    
    1. Install oil pump
      1. Remove any old packing (FIPG) material and be careful not to drop any oil on the contact surfaces of the oil pump and cylinder block.
        • Using a razor blade gasket scraper, remove all the old packing (FIPG) material from the gasket surfaces and sealing groove.
        • Thoroughly clean all components to remove all the debris.
        • Using a non-residue solvent, clean both sealing surfaces.
      2. Apply seal packing to the oil pump as shown in the illustration.
        Seal packing:
        Part No. 08826-00080 or equivalent
        • Install a nozzle that has been cut to a 2 - 3 mm (0.08 - 0.12 in.) opening.
        Avoid applying an excessive amount to the surface. Be particularly careful near oil passages.
        • Parts must be assembled within 5 minutes of application. Otherwise the material must be removed and reapplied.
        • Immediately remove nozzle from the tube and reinstall cap.
      3. Place 2 new O-rings in position on the cylinder block.
      4. Install the oil pump with the 9 bolts. Torque: 21 N·m (210 kgf·cm, 15 ft·lbf)
    2. Install No.1 oil pan
      1. Remove any old packing (FIPG) material and be careful not to drop any oil on the contact surfaces of the No.1 oil pan and cylinder block.
        • Using a razor blade and gasket scraper, remove all the old packing (FIPG) material from the gasket surfaces and sealing groove.
        • Thoroughly clean all components to remove all the debris.
        • Using a non-residue solvent, clean both sealing surfaces.
        Do not use a solvent which will affect the painted surfaces.
      2. Apply seal packing to the No.1 oil pan as shown in the illustration. Seal packing:
        Parts No. 08826-00080 or equivalent
        • Install a nozzle that has been cut to a 4 - 5 mm (0.16 - 0.20 in.) opening.
        Avoid applying an excessive amount to the surface.
        • Parts must be assembled within 5 minutes of application. Otherwise the material must be removed and reapplied.
        • Immediately remove nozzle from the tube and reinstall cap.
      3. Place a new O-ring in the position on the cylinder block.
      4. Install the No.1 oil pan with the 22 bolts.
        Torque:
        12 mm head
        21 N·m (210 kgf·cm, 15 ft·lbf)
        14 mm head
        39 N·m (400 kgf·cm, 29 ft·lbf)
    3. 2JZ-GTE
      Install turbo oil outlet pipe
      1. Install a new gasket and the oil outlet pipe with the 2 nuts.
        Torque: 27 N·m (280 kgf·cm, 20 ft·lbf)
      2. Connect the 2 turbo oil outlet hoses.
    4. Install oil pan baffle plate
      Torque: 8.8 N·m (90 kgf·cm, 78 in.·lbf)
    5. Install oil strainer
      Install a new gasket and the oil strainer with the bolt and 2 nuts.
      Torque: 8.8 N·m (90 kgf·cm, 78 in.·lbf)
    6. Install No.2 oil pan
      1. Remove any old packing (FIPG) material and be careful not to drop any oil on the contact surfaces of the No.1 and No.2 oil pans.
        • Using a razor blade and gasket scraper, remove all the old packing (FIPG) material from the gasket surfaces and sealing groove.
        • Thoroughly clean all components to remove all the debris.
        • Using a non-residue solvent, clean both sealing surfaces.
        Do not use a solvent which will affect the painted surfaces.
      2. Apply seal packing to the No.2 oil pan as shown in the illustration. Seal packing:
        Part No. 08826-00080 or equivalent
        • Install a nozzle that has been cut to a 4 - 5 mm (0.16 - 0.20 in.) opening.
        Avoid applying an excessive amount to the surface.
        • Parts must be assembled within 5 minutes of application. Otherwise the material must be removed and reapplied.
        • Immediately remove nozzle from the tube and reinstall cap.
      3. Install the No.2 oil pan with the 14 bolts and 2 nuts.
        Torque: 8.8 N·m (90 kgf·cm, 78 in.·lbf)
    7. Install oil level sensor
      1. Install a new gasket to the level sensor.
      2. Install the level sensor with the 4 bolts.
        Torque: 5.4 N·m (55 kgf·cm, 48 in.·lbf)
      3. Connect the level sensor connector.
    8. Install oil dipstick guide and dipstick
      1. Install a new O-ring on the dipstick guide.
      2. Apply new oil to the O-ring.
      3. Connect the dipstick guide end to the dipstick tube of the oil pan.
      4. Install the dipstick guide with the bolt.
      5. Install the dipstick.
    9. Install crankshaft timing pulley and idler pulley
      (2JZ-GE: See page EM-19 )
      (2JZ-GTE: See page EM-21 )
    10. 2JZ-GTE M/T:
      Install drive belt tensioner bracket
      Torque: 27 N·m (280 kgf·cm, 20 ft·lbf)
    11. Install timing belt
      (2JZ-GE: See page EM-19 )
      (2JZ-GTE: See page EM-21 )
    12. Install crankshaft position sensor
      Torque: 9.0 N·m (90 kgf·cm, 80 in.·lbf)
    13. Install generator (See page CH-18 )
    14. Remove engine stand from engine
    15. Assembly engine and transmission
      (2LZ-GE: See page AT-24)
      (2JZ-GTE: See page EM-65 )
    16. Install engine with transmission
      (2JZ-GE: See page EM-57 )
      (2JZ-GTE: See page EM-65 )
    This guide is based on the book edition Toyota (RM502U, 1997)
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