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Im Juli 1993 kam die vierte und bisher letzte Generation des Supra auf den Markt (Modellcode JZA80), die bis August 2002 gebaut wurde.

Anfang 1986 wurde die dritte Generation des Supra vorgestellt. Sie ist zugleich die erste, die nicht mehr mit dem Namenszusatz Celica vermarktet wurde.

Die zweite Generation wurde im Herbst 1981 präsentiert. Auch sie war immer noch als Derivat des Celica Liftback erkennbar, hatte aber mit den neuen (170 PS) starken 6-Zylinder-Motoren einen komplett eigenständigen Antrieb.

Der aus dem James Bond Film bekannter 2000 GT wird von der Supra Community aufgrund des Reihen 6-er und der Coupe Form als der UR-Supra gesehen.

⁣New Toyota Supra set to debut at Geneva 2018 in four states of tune | Forum

McGregory Driver
Jan 15
War mir jetzt nicht so ganz sicher, ob dies einen neuen eigenen Artikel wert ist, da meiner Meinung nach einiges hinein Interpretiert wird, wie zuletzt die Nachricht man würde den Supra auf der Tokyo Automesse sehen.

New Toyota Supra to be sold under Gazoo Racing name, and be offered in Supra, Supra GR, Supra GR Sport and Supra GRMN forms in 2019
Toyota's revived Supra is just weeks away from launch, as the official unveiling is all set for the 2018 Geneva Motor Show. The sports car, developed jointly with BMW, won't be sold with Toyota badges, and will instead feature the Gazoo Racing nameplate.
Insiders claim tht the new Supra will come in four different states of tune; as the basic Supra, as a Supra GR, as a Supra GR Sport, and finally as a Supra GRMN. Expect a significant gap in performance and price between the base Supra and the GR sport, with variations in suspension tune also likely.

“The Supra will be by Gazoo,” the performance division, Shigeki Tomoyama, told Auto Express late last year. The news comes after it transpired that the Gazoo Racing team became more heavily involved in the car’s development – after Toyota president Akio Toyoda tested the vehicle and decided it needed to be “more mobile”. Prototype cars have since been given more of an edge to what was a fairly benign initial set-up.
The Supra’s sister vehicle, the BMW Z4, is expected in showrooms next year, but Tomoyama hinted that the Gazoo creation may not arrive until the second half of 2019.

While the BMW will be sold only as a convertible, the Supra will be a fixed-roof coupe. It’s likely that the Gazoo-badged car will use bigger, six-cylinder engines, too.

As the owner of a 600bhp carbon fibre-bodied previous-generation Supra, Gazoo boss Tomoyama said that the new car will need to attract fans of the classic models.

“The new car has to appeal to the existing owners first,” he told us. “The old cars had a straight-six engine, twin turbos and rear-wheel drive; the new car must have the same philosophy.”

There’s a chance Toyota and Gazoo will look to their Le Mans race cars for added hybrid tech. The new model is said to weigh between 1,200kg and 1,500kg, with Gazoo using the BMW M4 Coupe and Porsche 911 as benchmarks.
As with all other GR models, such as the Yaris GRMN, the company will offer an extensive range of aftermarket tuning parts for the new sports car. Prices will be announced closer to the car’s showroom debut.

Quelle

McGregory Driver
Feb 13
Eben eine Pressemitteilung von Toyota erhalten, damit ist es offiziell:


Köln. Automobilfans können sich auf die Rückkehr einer Legende freuen: Auf dem Genfer Automobilsalon 2018 enthüllt Toyota das Konzept eines modernen Rennwagens. Damit bekräftigt das Unternehmen seine Absicht, die wohl größte Sportwagen-Ikone der Markengeschichte wiederaufleben zu lassen. Einzelheiten dazu werden auf der Toyota Pressekonferenz am Dienstag, den 6. März 2018, um 9:45 Uhr in Halle 4 des Genfer Messegeländes präsentiert.

McGregory Driver
Mär 5
Morgen müsst ihr etwas früher aufstehen. Um 9:45 wird das GR Conzept Fahrzeug (Supra?) gezeigt.

Hier könnt ihr die Pressekonferenz live verfolgen

Duster Driver
Mär 5
"sowie ein Concept-Car, mit dem der japanische Hersteller einen Ausblick auf die Wiedergeburt einer Sportwagen-Ikone gibt" Wenn so weiter mit nur concept gemacht wird, kann man sich bald eine H-Nummer dafür besorgen 🙊
Duster Driver
Mär 6
Yes, Supra is backheart_eyes

(obwohl ich bei dem Concept car die schönen Einlässe vermißt habe worried)

McGregory Driver
Mär 6
Ja und wird auch SUPRA heißen!

Ich find den mega HOT. Die Scheinwerfer liebe ich jetzt schon



SupraLatino Driver
Mär 6
An sich sehr schick aber dieser Pott hässliche spoiler geht nicht aber das ist ja für den rennsport und für die Straße wird das ja anders aussehen :)

Aber an die MKIV wird der nie heran kommen alleine das Design ist immer noch zeitnah und alleine der 2jz

McGregory Driver
Mär 6
Als MK4 Fahrer ist man natürlich befangen, als langjähriger MK4 Fahrer (sind schon 15 Jahre) der auch mal etwas modernere Fahrzeuge gefahren ist, muss ich sagen: GEIL.
2JZ hin oder her. Der Motor ist halt schon veraltet, schwer und kostet immer noch viel Steuern ;)

Mit der fortlaufenden Zeit muss man umdenken und neue Wege einschlagen. Was die deutschen Automarken schon lange eingeführt haben, ist nun mit der Kooperation zwischen BMW und Toyota nur konsequent.

Finde den Schritt zwischen MK4 und MK5 hier nicht einmal so riesig im Design, wie er es von der MK3 zum MK4 war.

Den neuen würde ich evtl. gegen den alten Tauschen, lieber aber mit in die Garage dazu stellen.

SupraLatino Driver
Mär 6
Das tauschen würdest du bereuen Gregor ;)

Nur schade das der Motor nicht von Toyota ist, denn damals konnten sie ja Turbos selber bauen... und heute nicht mehr????

Ja vom Design her ist nicht weit weg wie vom der mk3 zur mk4

2jz ist veraltet aber immer noch der berühmte 2jz ;) aber freue mich das Toyota endlich mal wieder was sportliches heraus bringt und dazu die neue Supra :)

Mk4 hat eh Kultstatus erreicht und nicht weit vom Oldtimer :)

McGregory Driver
Mär 6
ja absolut. Der MK4 hat seinen Kult und Fangemeinde erreicht.

Ein Vergleich wie es (oft nichtmal Supra besitzer) mache machen ist, hinkt eh immer.

BMWs Motoren sind übrigens mit dem 2JZ gleichwertig und vor allem bei tunern beliebt. Das wird ne coole Szene werden :)

SupraLatino Driver
Mär 6
Aber finde es traurig das Toyota selber den Motor nicht baut.

BMW ist sicher was Motoren angeht ganz weit vorne aber finde wenn es die Supra ist dann muss auch der Motor von Toyota sein

Toyota kann ja gerne beim Auris, Aygo oder sonst so ein Motor von BMW nehmen aber nicht bei der Supra ;)

Linwood
Mär 8
Hallo zusammen,

Ein Video auf youtube Toyota GR Supra Racing Concept First Look - 2018 Geneva Motor Show da https://www.youtube.com/watch?v=qI2qj2QB62Q

marco Insider
Mär 13

Interview von Tada in Genf:

Speaking to Tetsuya Tada

The Geneva show gave us the opportunity to discuss the Supra further with the car's chief engineer, Tetsuya Tada. While Tada and the company are still being cagey at this stage, the chat was encouraging, and helped to illustrate that despite the car's co-development with the BMW Z4, Toyota's effort will be a very different car to its Bavarian counterpart.

How much can you say about the differences between the Z4 and Supra?

Unlike the GT86 co-developed with Subaru, with BMW we first decided on the concept of the car that each company would like to develop separately. Once these concepts were clear we looked into which parts could be common between the two projects - and the number of common parts and elements are much fewer than many may imagine.

Presumably it’s going to share the engine architecture, so how has Toyota developed the engine, suspension etc differently from BMW? Is it a more focused car?

From our side Toyota wanted to make a pure sports car, and BMW has a slightly different direction. Engine calibration is quite different between the two cars. Even if the hardware is the same in some elements, the calibration is completely different - the driving experience will be very different to the Z4.

Which other models have been benchmarked, and is there any reference to previous versions of the Supra?

We looked into Porsches - the 911 for example. As for previous Supras, we’re aware that there’s a huge fanbase for previous Supras, so we’ve interviewed them to hear their expectations before we started the project. People told us they wanted a six-cylinder engine and a front-engined, rear-drive layout.

Will it be offered with a manual gearbox?

We’re still in discussion about these details, so we don’t know what the final production car will use yet.

Is there any likelihood of a hybrid powertrain?

We are considering not only hybrid but also other powertrain tech, EVs, fuel cells etc. We’re looking at all these possibilities for our future sports cars.

The Supra will be sold under Gazoo Racing rather than as a Toyota. Given the love for the Supra as a Toyota product, why the branding difference?

It’s not our intention to change the brand, but we created GR as a dedicated sports car brand under Toyota, so it makes sense for all Toyota’s future models to be sold under the GR brand.

How much of the GT86 development has assisted in developing the Supra?

In terms of the number of engineers just a few, but we’ve taken on new engineers too, and the GT86 itself has been a significant factor in allowing us to develop the Supra. The reason we took on new members for this project was because most engineers dream of developing a sports car in their life, so we wanted to give this opportunity to our younger engineers.

Have you taken tuning into account during the development of the new car? Will there be aspects people can customise?

Just as with the 86, we have the same message with the new car - we’d really like people to tune the car themselves.

Will there be any factory modifications, or are you letting the aftermarket take over?

It’s difficult to define what is a brand or maker-approved modification. It was a concern we had with the GT86, but once it was launched on the market we learned that users on the market have quite high standards and respect the car, so the aftermarket developed on its own. I hope the same will happen with the Supra. With the GT86 we didn’t have to interfere too much into the market and what the users were doing - so as a brand we’re not likely to interfere with the market too much either.

Quelle:

http://www.evo.co.uk/toyota/toyota-...ept-chief-engineer-tada-interviewed-at-geneva

McGregory Driver
Mär 13
Ganz cool. Der GT86 ist eine tolle Fahrmaschine, sagen die einen. Es fehlt jedoch die Leistung und der Bums, sagen die anderen. Mit einem geringeren Gewicht als es die letzte Supra Generation ist, wird der MK5 sicherlich Laune machen und (das wage ich mal zu sagen) vielen MK4s davon fahren.